Starasz się o prawko

Co musisz zrobić aby zapisać się na kurs prawa jazdy:


Krok 1

Odwiedź lekarza, który ma uprawnienia do wystawiania orzeczeń o zdolności do prowadzenia pojazdu. Oczywiście możesz skorzystać z kontaktu do Pani Doktor Ewy Drohomireckiej-Zach.

Krok 2

Udać się do Wydziału Komunikacji właściwego dla miejsca zamieszkania z dowodem osobistym oraz złożyć wymagane dokumenty. Jeżeli mieszkasz w Krakowie, ale nie jesteś tutaj zameldowany, możesz złożyć dokumenty w krakowskim Wydziale Komunikacji. Do tego jednak wymagane są dokumenty potwierdzające tymczasowy pobyt w Krakowie, np. w przypadku studenta – legitymacja studencka, osoby pracującej – dokument z miejsca pracy:

  • wypełniony druk – wniosek o wydanie prawa jazdy (dostępny w Naszej Szkole),
  • jedną wyraźną, aktualną i kolorową fotografię o wymiarze 3,5 cm x 4,5 cm – lewy półprofil z widocznym lewym uchem, bez nakrycia głowy i bez okularów z ciemnymi szkłami,
  • orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do kierowania pojazdem, wydane przez lekarza uprawnionego do badań kierowców,
  • pisemną zgodę rodziców lub opiekunów, jeżeli nie masz ukończonych 18 lat,
  • o ile masz prawo jazdy wydane za granicą, kserokopię wraz tłumaczeniem (przy wymianie prawa jazdy nieokreślonego w konwencjach o ruchu drogowym),
  • kserokopię prawa jazdy (w przypadku, gdy masz prawo jazdy, a starasz się o inne kategorie),
  • kserokopię karty pobytu, wizy, innego dokumentu lub potwierdzenia o pobycie na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej powyżej 185 dni w przypadku cudzoziemca.

Po złożeniu w/w dokumentów otrzymasz wygenerowany indywidualny numer PKK (Profil Kandydata na Kierowcę) niezbędny wraz z numerem PESEL do rozpoczęcia kursu w Ośrodku Szkolenia Kierowców. Numer PKK jest potrzebny również do zapisania się na termin egzaminu w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego (w Krakowie Małopolski Ośrodek Ruchu Drogowego).

Jeśli nie masz czasu udać się do Wydziału Komunikacji po PKK możemy Cię w tym wyręczyć. W takim przypadku potrzebne będzie pełnomocnictwo dla Kierownika Ośrodka oraz Twój dowód osobisty. Pobieramy za to opłatę w wysokości 70 zł.

Co to jest PKK?


Profil Kandydata na Kierowcę (PKK) jest to elektroniczny dokument, generowany w systemie „Kierowca”, zawierający dane i informacje identyfikujące oraz opisujące osobę ubiegającą się o wydanie dokumentu stwierdzającego uprawnienia do kierowania pojazdami – prawo jazdy lub pozwolenie do kierowania tramwajem.

PKK wydaje się w przypadku:

  • ubiegania się po raz pierwszy o prawo jazdy,
  • rozszerzenia uprawnień, uzyskanie innych kategorii,
  • wymiany prawa jazdy z zagranicy (z wymaganym egzaminem teoretycznym),
  • sprawdzenia kwalifikacji (po dostarczeniu orzeczenia lekarskiego i/lub psychologicznego):
    1. przywrócenia uprawnień cofniętych powyżej 1 roku,
    2. przywrócenia uprawnień cofniętych w związku z utratą kwalifikacji,
    3. zwrotu prawa jazdy zatrzymanego co najmniej od 1 roku,
  • ubiegania się o uprawienia do kierowania bez ograniczeń przez osoby posiadające uprawnienia do jazdy pojazdami z automatyczną skrzynią biegów,
  • ubiegania się ponownie o uprawnienia po rocznej przerwie (dokumenty przesłane przez WORD po niezdanym egzaminie)

Kursy kategorii B:


Kurs można rozpocząć 3 m-ce przed 18 urodzinami. Zajęcia teoretyczne prowadzone są w formie wykładów w ilości 30 godz. Po każdych wykładach instruktor prowadzący pozostaje do Państwa dyspozycji w razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości.

W ramach zajęć praktycznych prowadzone są ćwiczenia na placu manewrowym, jazdy po mieście  oraz zajęcia z obsługi samochodu.

Po zakończonych wykładach i jazdach przeprowadzany jest egzamin wewnętrzny.

Jazdy odbywają się na trasach egzaminacyjnych Ośrodka MORD w Krakowie pojazdem marki Hyundai i20 – takim jak na egzaminie państwowym.

Jazdy na kursach ustalane są indywidualnie z instruktorem.

Na jazdy umówisz się telefonicznie: 502-326-343 lub mailowo : oskkrzys@gazeta.pl

Czym mogę jeździć mając kat. B

Uprawnienia do kierowania

[...]

Art. 88.

  1. Dokumentem stwierdzającym uprawnienie do kierowania pojazdem silnikowym jest prawo jazdy określonej kategorii.
  2. Prawo jazdy uprawnia do kierowania:

[...]

kategorii B:

  1. pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu i motocykla,
  2. zespołem pojazdów złożonym z pojazdu oraz z przyczepy lekkiej,
  3. zespołem pojazdów złożonym z pojazdu oraz z przyczepy innej niż lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 4 250 kg,
  4. pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM; [...]

Jak przygotować samochód do jazdy:

  1. Ustawianie fotela

    Lewą nogą należy wcisnąć sprzęgło. Noga powinna być ugięta w kolanie pod kątem ok 45o. Łapiemy kierownicę prawą ręką na godzinie 12. Oparcie fotela należy wyregulować tak, aby prawa ręka była lekko ugięta w łokciu a łopatki dotykały oparcia. Należy pamiętać o ustawieniu zagłówka – zagłówek powinien być ustawiony na równi z czubkiem głowy.

  2. Ustawianie lusterek

    Siadamy prosto i patrzymy w lewe lusterko. W jego prawym dolnym rogu powinniśmy widzieć klamkę przednich drzwi samochodu. Jeśli tak nie jest to korygujemy ustawienie. Patrzymy w prawe lusterko, klamka musi być widoczna w lewym dolnym rogu. Górne lusterko ustawiamy tak, aby widzieć w nim całą tylną szybę – zwracamy przy tym uwagę aby widzieć to co się dzieje daleko, daleko za samochodem.Wykonanie tych czynności zapewni nam wygodę i komfort jazdy, a przede wszystkim dobrą widoczność przez lusterka, co wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Oczywiście pozostaje tzw. martwe pole, czyli moment, w którym samochód wyprzedzający nas sąsiednim pasem znikł już z obrazu lusterka, a jeszcze nie widzimy go kątem oka.  Pamiętaj! Zawsze przed wykonywaniem skrętu w lewo/prawo, wyprzedzaniem bądź zmianą pasa ruchu na lewy/prawy, lekko obejrzyj się przez lewe/prawe ramię! Jest to także element jazdy oceniany przez egzaminatora.

  3. Ruszanie

    PRZED JAZDĄ:

    1. Sprawdzasz czy zaciągnięty jest hamulec pomocniczy/ręczny
    2. Ustawiasz fotel, odległość od pedałów, kat nachylenia oparcia i zagłówek
    3. Ustawiasz lusterka szt. 3
    4. Zapinasz pasy
    5. Wciskasz sprzęgło
    6. Wrzucasz na luz
    7. Zapalasz silnik
    8. Puszczasz sprzęgło
    9. Włączasz światła i kierunkowskaz
    10. Wciskasz sprzęgło i wrzucasz odpowiedni bieg
    11. Wciskasz hamulec zasadniczy
    12. Zwalniasz hamulec ręczny
    13. Ruszasz ! :D

    PO SKOŃCZONEJ JEŹDZIE:

    1. Parkujesz
    2. Zaciągasz hamulec pomocniczy/ręczny
    3. Puszczasz hamulec zasadniczy
    4. Trzymasz wciśnięte sprzęgło
    5. Wrzucasz na luz
    6. Wyłączasz światła
    7. Wyłączasz silnik
    8. Wrzucasz bieg 1 lub wsteczny
    9. Puszczasz sprzęgło
    10. Zwalniasz hamulec pomocniczy/ręczny
    11. Odpinasz pasy.

Budowa pojazdu

Hyundai i20 - mały poradnik co i gdzie szukać:

Pierwsza pomoc

ZASADY OGÓLNE POSTĘPOWANIA NA MIEJSCU WYPADKU.

Każda osoba będąca świadkiem wypadku jest zobowiązana udzielić pierwszej pomocy osobom poszkodowanym. Obowiązek udzielenia pierwszej pomocy przez kierowcę reguluje „Prawo o ruchu drogowym”.

Trzeba zdać sobie sprawę z tego, że udzielenie pierwszej pomocy to nie tylko obowiązek wg. prawa, ale też szansa na uratowanie życia. Nie należy obawiać się udzielenia pomocy, ponieważ nawet wykonana niedoskonale reanimacja może wydłużyć czas, w którym profesjonalna pomoc będzie skuteczna.

Pamiętaj: bezczynność w przypadku zatrzymania krążenia lub oddechu w pierwszych 2-4 minutach spowoduje brak szans na odratowanie nawet przez doświadczonych lekarzy.

Kolejność czynności, które powinien wykonać kierowca będący na miejscu wypadku jest następująca:

  • zapewniamy bezpieczeństwo ustawiając trójkąt ostrzegawczy (lampy z żółtym światłem bądź odblaskowe pachołki ) – można również użyć własnego auta jeżeli nie uczestniczył on wypadku,
  • w samochodzie biorącym udział w wypadku wyłączamy silnik i akumulator jeżeli jest to możliwe,
  • w ramach możliwości trzeba ocenić w jakim stanie są poszkodowani, ponieważ należy pamiętać iż z samochodu można wyciągnąć rannych tylko gdy: istnieje możliwość zapalenia pojazdu, niebezpieczeństwo, że w poszkodowanych uderzy inny pojazd oraz kiedy poszkodowany wymaga reanimacji.

Jeżeli konieczne jest wyciągnięcie rannych z samochodu trzeba pamiętać i zakładać iż może on mieć uszkodzony kręgosłup. Kiedy udzielających pomocy jest więcej, przy wydobywaniu ludzi z uszkodzonego auta, jeden z ratujących powinien przytrzymywać głowę i szyję rannego. Na ile jest to możliwe udzielając pomocy nie zmieniamy pozycji poszkodowanego (wyjątkiem jest reanimacja).

Jeżeli jest pewność, że poszkodowany nie uszkodził kręgosłupa, a wymiotował trzeba go położyć w pozycji bocznej ustalonej ( pozycja ta zapewnia łatwość oddychania i zabezpiecza przed zadławieniem/zachłyśnięciem).

Jeżeli człowiek nie reaguje na np. proste pytania, jest nieprzytomny, należy ułożyć go na plecach, na twardym i równym podłożu i zadbać o drożność dróg oddechowych. Oddech sprawdzamy obserwując ruch klatki piersiowej i nasłuchując. Jeżeli stwierdzimy brak oddechu bezzwłocznie wzywamy pomoc (właściwe numery alarmowe to: 999 lub 112 ).

Masaż serca przeprowadzamy w następujący sposób:

  • zajmujemy pozycję prostopadłą do poszkodowanego (który powinien leżeć na plecach, na równej i twardej powierzchni ),
  • jedną dłoń układamy na środku klatki piersiowej, na niej kładziemy drugą dłoń i zaplatamy palce,
  • na wyprostowanych ramionach rozpoczynamy uciskać – 30 ucisków (z częstotliwością od 100 do 120 ucisków na minutę), po 30 uciśnięciach stosujemy 2 wdechy (kładziemy dłoń na czole rannego, zatykamy mu nos kciukiem i palcem wskazującym, nabieramy powietrza, następnie przykładając usta do jego ust wdmuchujemy powietrze przez około sekundę)

UWAGA! Jeżeli ratujemy niemowlę, ustami obejmujemy usta wraz z nosem i musimy uważać, by nie wdmuchiwać powietrza zbyt mocno.

  • obserwujemy czy klatka piersiowa reanimowanego unosi się – jeżeli nie może to oznaczać, że jakieś ciało obce blokują przepływ powietrza (jeżeli je zauważymy należy je usunąć),
  • masaż serca powinniśmy prowadzić aż do momentu kiedy poszkodowany zacznie oddychać samodzielnie lub przyjadą wykwalifikowani ratownicy.

first aid training

Zdarza się, że osoby, które uległy wypadkowi wpadają w szok (tzw. szok powypadkowy), zwracamy uwagę i w ramach możliwości pilnujemy żeby taka osoba nie oddaliła się z miejsca wypadku aż do czasu przybycia pogotowia.

Krwawienie powstrzymujemy zakładając opatrunek uciskowy. Przy zakładaniu takiego opatrunku trzeba pamiętać, żeby bezpośrednio do rany przyłożyć jałową gazę (dzięki temu opatrunek nie będzie przywierał do rany).

Przy złamaniach kończyn należy założyć opatrunek usztywniający. Miejsce przy złamaniu oraz najbliższe stawy trzeba unieruchomić. Złamaną kończyną nie powinno się ruszać, ponieważ może to spowodować przemieszczenie się kości.

Jeżeli mamy do czynienia z pożarem i pali się odzież poszkodowanych w wypadku osób, trzeba ją bezzwłocznie ugasić.

Jeżeli w miejscu wypadku zauważymy odcięte części ciała umieszczamy je w np. sterylnej gazie, a następnie w chłodnym miejscu, jeżeli jest to możliwe w lodzie.

Będą na miejscu wypadku i udzielając pomocy poszkodowanym staraj się zachować spokój. Zimna krew i opanowanie pozwoli Ci działać skuteczniej, dasz przykład racjonalnego postępowania innym osobom mogącym pomóc, a także uspokoisz poszkodowanych.

Emergency medical services

Uciśnięcia klatki piersiowej u niemowląt są wykonanie opuszkami dwóch palców.

Uciśnięcia klatki piersiowej u dzieci powyżej 1. roku życia są wykonywane jedną ręką.

Więcej na temat zabiegów resuscytacyjnych u dorosłych znajdziecie tutaj

Pliki do pobrania:

Przydatne linki

  1. Spis WORD’ów:

    WAŻNE: w przypadku egzaminu łączonego, gdy nie zda się egzaminu teoretycznego to wplata na egzamin praktyczny nie przepada – kiedyś przepadała

  2. Trasy egzaminacyjne – filmy http://www.egzaminnaprawko.pl/
  3. Sprawdź czy prawko jest gotowe do odbioru: https://www.kierowca.pwpw.pl/
  4. Sprawdź czy dowód rejestracyjny jest do odbioru: https://www.pojazd.pwpw.pl/
  5. Komenda Główna Policji: http://www.policja.pl/
  6. Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego:

Facebook