Masz prawko

O czym warto pamiętać ;)

Jazda ekonomiczna:

  1. Minimalizuj wagę pojazdu

    Ciężar bagażu przewożonego w samochodzie ma wpływ na zużycie paliwa. Im cięższy samochód, tym więcej spala paliwa. Warto regularnie opróżniać samochód ze wszystkich zbędnych bagaży.

  2. Zmniejszaj opory powietrza

    Wszystkie wystające elementy takie jak bagażniki dachowe, uchwyty na rowery czy spojlery zwiększają opory powietrza powodując zwiększone spalanie. Dlatego należy je zdemontować, jeśli się z nich nie korzysta.

  3. Zmieniaj biegi przy 2500 – 3000 obrotów/minutę

    Biegi należy zmieniać przed osiągnięciem maksymalnego momentu obrotowego, najpóźniej przy 3500 obr./min. Przy wyższych obrotach gwałtownie rośnie zużycie paliwa. Na spalanie nie ma wpływu dynamika, z jaką wciskamy pedał gazu – spokojnie możemy przyspieszać z gazem wciśniętym na 3/4.

  4. Hamuj silnikiem – to bardziej oszczędne niż jazda na luzie!

    W przypadku hamowania silnikiem dopływ paliwa jest automatycznie odcinany, a zatem nie powoduje to jego zużycia. Należy jednak pamiętać, by zredukować bieg najpóźniej przy 1800 obr./min. inaczej silnik znów zacznie zasysać paliwo.

    W przypadku jazdy na luzie paliwo, choć w niewielkiej ilości, to jednak płynie do silnika. Dodatkowo jadąc na luzie trudno jest zareagować na nietypową sytuację na drodze. Poza tym jadąc na luzie nie wyhamujemy tak jak hamując silnikiem, więc częściej i z większą siłą będziemy musieli wciskać pedał hamulca, co doprowadzi do jego szybszego zużycia.

  5. Zachowuj odstępy i przewiduj

    Zachowywanie większych odstępów pomiędzy autami pozwala częściej hamować silnikiem. Podobnie wczesne reagowanie na żółte lub czerwone światło – można wówczas dojechać do świateł łagodnie hamując silnikiem, zamiast cisnąć pedał hamulca tuż przed sygnalizacją (przy okazji zaoszczędzisz na wymianie klocków hamulcowych).

  6. Staraj się jeździć płynnie, ze stałą prędkością (najlepiej ok. 90 km/h) – bez zbędnego przyspieszania i hamowania

    Dla większości samochodów najbardziej ekonomiczna prędkość wynosi około 90 km/h. Jeżeli trasa jest za długa lub za szybka na wspomnianą dziewięćdziesiątkę, starajmy się utrzymywać stałą prędkość – jak najrzadziej przyspieszać i zwalniać. Do prędkości ok. 120 km/h spalanie utrzymuje się na w miarę niskim poziomie. Jednak przy prędkości 140 km/h zużycie paliwa jest już o ok. 20% większe niż przy 120 km/h.

    Poniżej przedstawiam wyniki testów spalania przeciętnej wielkości samochodu znanego koncernu wyposażonego w dość klasyczny silnik benzynowy o pojemności 1.6

    • 70 km/h 5.5 l/100 km
    • 80 km/h 5.8 l/100 km
    • 90 km/h 6.1 l/100 km
    • 100 km/h 6.5 l/100 km
    • 120 km/h 7.5 l/100 km
    • 140 km/h 9 l/100 km
  7. Zapalaj bez gazu

    W starych modelach było to konieczne, by dostarczyć odpowiednią ilość paliwa do silnika w momencie startu, w nowych samochodach jest to zbędne, bo paliwo dozowane jest automatycznie.

  8. Ruszaj zaraz po uruchomieniu silnika

    Nie ma też potrzeby grzania silnika na postoju. Każda sekunda bezruchu to strata paliwa.

    Dlatego ruszać powinniśmy zaraz po uruchomieniu silnika. W zimie warto odczekać max. 20 sekund aby olej dotarł do każdego zakamarka w silniku (im niższy temp. tym olej gęstszy i trudniej jest rozprowadzany po silniku).

  9. Szybko na „dwójkę”

    Pierwszy bieg służy tylko i wyłącznie do ruszania. Na „jedynce” samochód zużywa bardzo dużo paliwa, dlatego staraj się jej nie nadużywać. Gdy tylko ruszysz zmień bieg na „dwójkę”.

  10. Staraj się jeździć na najwyższym możliwym biegu, na niskich obrotach

    Przy tej samej prędkości można jechać na niższym biegu przy wysokich obrotach lub na biegu wyższym przy niskich obrotach. Ta druga opcja jest znacznie bardziej oszczędna. Dlatego, gdy tylko przyspieszymy do odpowiedniej prędkości starajmy się trzymać silnik na wysokim biegu i niskich obrotach.

    Stosowanie tylko jednej lub dwóch z tych zasad nie przyniesie spektakularnych rezultatów, lecz stosowanie ich łącznie tam, gdzie to możliwe, przyniesie rezultaty, które przekroczą Państwa oczekiwania.

  11. Gaś silnik na postoju

    Silnik należy gasić na każdym postoju, np. przy przejeździe kolejowym czy oczekując na pasażerów. W najbliższym czasie powinien upowszechnić się systemu Stop & Start, w którym komputer sam decyduje o tym, czy silnik powinien być włączony – będzie go wyłączał na postoju i uruchamiał dopiero na wyraźny sygnał kierowcy, np. wciśnięcie pedału gazu. Przy dłuższych postojach (np. przejazdy kolejowe, ruch wahadłowy, itp.) gaśmy silnik. Wyliczono, że każde 3 minuty pracy silnika na postoju zużywa tyle paliwa, które wystarczyłoby na przejechanie 1 km.

  12. Obserwacja wskazań komputera pokładowego – poznanie własnego samochodu.

    Wiele samochodów wyposażonych jest w komputer pokładowy. Warto obserwować wskazania średniego oraz chwilowego zużycia paliwa. Pozwoli to nam bardziej poznać nasz samochód i zorientować się w których momentach i przy jakich prędkościach zużywa najwięcej paliwa, a w których najmniej. Warto również kilka razy zatankować do pełna, obliczyć faktyczne zużycie paliwa i porównać ze wskazaniami z komputera pokładowego. (Producenci samochodów dopuszczają 10% rozbieżności w porównaniu z faktycznym zużyciem paliwa).

Opony - kiedy zmienić na zimowe, jakie ciśnienie powinno być w oponach?

opony

Pamiętajmy, że opony zimowej nie zakładamy przy pierwszych opadach śniegu, lecz znacznie, znacznie wcześniej, kiedy temperatura nieznacznie przekracza zero stopni Celsjusza. – Przyjmujemy, że jest to około 7 stopni powyżej zera.

Opony zimowe radzą sobie w niskich temperaturach lepiej od letnich przede wszystkim ze względu na specjalną mieszankę gumy, z której zostały zrobione. Mieszanka przeznaczona do produkcji opon zimowych sprawia, że opony te zachowują elastyczność w niskich temperaturach. Letnie opony pod wpływem zimna twardnieją i ślizgają się jak łyżwy. Jednak sama elastyczność mieszanki, choć ważna, nie załatwia wszystkiego. Projektanci zimowych opon dbają też o charakterystyczną rzeźbę bieżnika z dużymi, mocnymi klockami i szerokimi rowkami, które ułatwiają odprowadzanie wody i błota pośniegowego zmniejszając przy tym ryzyko aquaplaningu, czyli ślizgania się po cieniutkiej warstwie wody. Taki bieżnik umożliwia też jej szybsze wgryzanie się w powierzchnię pokrytą śniegiem lub lodem i docieranie do twardego podłoża. Opona zimowa nie zapewni bezpieczeństwa, jeśli jej bieżnik zużył się do 4 milimetrów. Zgodnie z obowiązującym prawem, minimalna wysokość bieżnika może wynosić 1,6 milimetra, ale należy pamiętać, że w warunkach zimowych taka opona ma znacznie gorszą przyczepność.

Ciśnienie w oponach ulega zmianie, dlatego przynajmniej raz w miesiącu należy sprawdzać ciśnienie w kołach. Zawsze należy napełniać opony tylko taką ilością powietrza, jaką rekomenduje producent pojazdu. Taka informacja powinna znajdować się w podręczniku użytkownika, na krawędzi drzwi kierowcy lub wewnątrz schowka po stronie pasażera. Ciśnienie należy sprawdzać tylko gdy opony są zimne, albo po przejechaniu nie więcej niż dwóch kilometrów lub też po 1-godzinnym postoju.

cisnienie-opon-a-aquaplaning_7UN-0

Jak dbać o akumulator?

  1. Akumulator musi być czysty, a klemy zabezpieczone przed korozją i wolne od jakichkolwiek nalotów utrudniających przepływ prądu.
  2. Jeśli auto jeździ głównie na krótkich odcinkach, to przynajmniej raz na miesiąc warto doładować akumulator prostownikiem.
  3. W żadnym wypadku nie można dopuścić do całkowitego rozładowania akumulatora. Jeśli jednak do tego dojdzie, to należy jak najszybciej spróbować go naładować za pomocą „inteligentnej” lub przynajmniej powolnej ładowarki. Niektóre urządzenia nie radzą sobie z „podniesieniem” wyładowanej baterii. Są prostowniki mające funkcję regeneracji akumulatora – to czasem pomaga.
  4. Przy ładowaniu akumulatora nie wolno przesadzać z natężeniem prądu: baterię ładujemy prądem nie większym niż 1/10 jego pojemności (np. akumulator 50 Ah ładujemy prądem 5A). Długie ładowanie niewielkim prądem jest dla akumulatora znacznie zdrowsze od szybkiego ładowania dużym prądem. Odpalanie z kabli wiąże się z błyskawicznym „podnoszeniem” akumulatora – a to mu szkodzi.
  5. Pamiętajmy o bilansie energetycznym samochodu – jeśli w czasie jazdy ciągle korzystamy ze wszystkich odbiorników, to akumulator zawsze będzie niedoładowany.
  6. Instalacja elektryczna samochodu musi być sprawna – warto raz na jakiś czas sprawdzić przynajmniej napięcie ładowania. Przy pracującym silniku optymalne (z punktu widzenia akumulatora) napięcie na klemach to 13,8-14,4 V.

Przygotuj się do zimy

Kilka praktycznych porad znajdziesz w poniższym artykule:

auto-zimą

Jak się poruszać po skrzyżowaniach ?!?!?!?!?

Ogólna zasada jest taka poruszam się pasem możliwie najbliżej prawej krawędzi jezdni ( jezdnia część drogi przeznaczona do ruchu pojazdów, rowerów itd.)

Pasy przed skrzyżowaniami staramy się zajmować równomiernie, np. jeśli mamy dwa pasy lub więcej do jazdy w tym samy kierunku.

Kiedy wybieram pasy ruchu, kiedy zmieniam pasy ruchu, a kiedy muszę trzymać się swojego pasa ruchu???

Bardzo proste!

Jeśli przed skrzyżowaniem mamy jeden pas do np. skrętu w prawo a za skrzyżowaniem mamy trzy pasy – wtedy WYBIERAMY pasy ruchu, co bardzo ważne musimy pokazać swoim torem jazdy który pas będziemy zajmować.

Jeśli przed skrzyżowaniem są dwa pasy do np. skrętu w prawo, a za skrzyżowaniem mamy także dwa pasy – wtedy każdy TRZYMA się swojego pasa.

Trochę informacji o pułapkach na skrzyżowaniach znajdziecie tutaj skrzyżowania

Jak jeździć po przełączkach

Jak zachować się w czasie wypadku-kolizji

Kilka informacji na temat kolizji, jak postępować, gdy dojdzie do zdarzenia

kolizja

Facebook